Godkväll

Jag har precis haft en otroligt skön dusch efter att ha trampat på min crosstrainer i 30 min. Nu har jag gått ner ungefär ett halvt kilo i veckan och det är jag faktiskt stolt över. Jag trodde inte ens att jag skulle gå ner 2 hekto eftersom jag bara trampar kanske 2-3 gånger i veckan. Så om jag anstränger mig och trampar varje dag så bör det gå ännu bättre med viktnedgången!
 
Dock är det inte pga vikten som jag köpt crosstrainern eller att jag ens tänkt tanken på att börja träna. Träna är ett måste för mig för att jag inte ska få ont i lederna eller ryggen. Jag har något som heter EDS (Ehlers-Danlos syndrom) som är en kronisk bindvävssjukdom som gör att jag har överrörliga leder och övertänjbar hud som gör att jag får extra lätt för att få blåmärken och smärta i muskler och leder. Överrörligheten i lederna gör att kroppen konstant har muskelspänning och det gör att lederna blir trötta vilket i sin tur skapar smärta. Eftersom muskelspänningen inte får en chans att avta sprider sig smärtan vidare i en slags ond cirkel.

Därför är det bra för mig att träna och bygga upp muskler som håller kvar lederna och gör så att de inte böjer sig på fel sätt, exempelvis ryggen eller käken. Att träna konditionen med crosstrainer är kanske inte det ultimata för att bygga muskler med det är en bra början och såklart gör jag små träningsprogram på sidan av. Träning med tyngder kommer så småningom :)  Något positivt att säga om EDS är att man har extra mjuk hud "silkeslen" är vad utredaren sa, sen kan det vara kul ibland och skrämmas med att kunna böja fingrarna överdrivet mycket, eller fot.. eller arm... eller allt. Dock kan jag inte gå ner i spagat, ingen aning om varför.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback